Hur fungerar Svalna?

Svalna använder den information du gör tillgänglig för oss för att ge dig en så tillförlitlig bild av dina utsläpp som möjligt. Vi utvecklas hela tiden och har en massa idéer på hur vi kan göra det mer intressant och roligt att använda tjänsten.

Hur sker beräkningarna i Svalna?

Vi håller på att samla alla metoder och beräkningar i vår Metodrapport. Dessvärre uppdaterar vi systemet snabbare än vi skriver rapporter, men inom kort hoppas vi på att kunna ge nyfikna eller kritiska användare något att läsa. Vi tror på öppenhet och kommer att göra så mycket som möjligt av hur vi tänker och arbetar tillgängligt för andra. Om du hittar fel, får en idé på en smart förbättring eller ser andra möjligheter får du gärna kontakta oss på info@svalna.se.

Varför ska jag ange min kommun och adress?

Genom att fylla i adress och kommun ger du oss möjlighet att genomföra en mer exakt uppskattning av utsläpp från ditt boende. Olika fjärrvärmenät orsakar olika stora utsläpp av växthusgaser per kWh och genom att fylla i uppgifter om din kommun får du en mer detaljerad uppskattning. Din adress används för att uppskatta vilken energianvändning ditt bostadshus har enligt Energideklarationen som täcker de flesta flerbostadshus.

Hur vet ni hur mycket mina utsläpp minskar om jag genomför en förändring?

Det korta svaret är att det vet vi inte. Men för oss är det viktigt att ge så korrekta uppskattningar som möjligt så att du kan bestämma vad som är enklast för dig. Vi har använt expertis för att göra rimliga antaganden och uppskattningar kring hur olika beteendeförändringar eller investeringar skulle påverka dig. Vi arbetar också kontinuerligt med att analysera och uppskatta de faktiska genomsnittliga utsläppsminskningar som sker när användare genomför olika förändringar för att kunna uppdatera våra uppskattningar om så behövs. Det här är också ett exempel på hur vi med er användare kan genomföra nydanande forskning kring hållbara konsumtionsmönster.

Vad innebär det om jag kopplar upp min bank?

Om du ansluter din bank till Svalna med hjälp av mobilt BankID så godkänner du att vi hämtar och hanterar data om dina transaktioner från din internetbank. Vi använder informationen för att kategorisera dina inköp i olika kategorier och uppskatta dina utsläpp från konsumtion och slänger därefter informationen om inköpsställe. Om du väljer att uppdatera ditt svalnakonto kontinuerligt blir det möjligt för oss att informera dig om hur dina utsläpp utvecklas över tid och vad vi tror att du skulle kunna göra. Läs mer om vår säkerhet här.

Vilka banker stödjer Svalna idag?

I dagsläget stödjer vi uppkoppling mot SEB, Swedbank samt alla lokala Sparbanker, Nordea och Handelsbanken, med hjälp av Mobilt BankID. Vi för dialog med andra banker och kortföretag och hoppas på att kunna lägga till fler inom kort. Maila gärna din bank!

Vilken relation har ni till bankerna?

Vi har i dagsläget inget formellt samarbete med någon svensk bank, men det är något vi vill ändra på. Banker kan hjälpa oss att nå ut till fler och även dig att göra viktiga investeringar som leder till stora utsläppsminskningar idag och i framtiden. Du som sparar pengar i fonder kan bidra till att finansiera företag och lösningar som tar fram nya tekniker, istället för att passivt stötta gårdagens lösningar. Vi tror att banker kan spela en viktig roll här och är öppna för att samarbeta med dom kring frågor där vi kan bidra till mer hållbara konsumtionsmönster.

Vilken information från banken sparar ni? Hur använder ni den?

Om du väljer att låta oss koppla Svalna till din bank via mobila BankID så hämtas transaktionsuppgifter om din konsumtion. Vi försöker kategorisera transaktionerna och ber dig om hjälp om vi inte känner igen transaktionen. Vi hanterar transaktionsdata (inköpsställe, transaktionskostnad, datum) för att du ska kunna se vilka inköp som orsakat en viss mängd utsläpp, men vi sparar inte den här informationen när du loggat ut. Det som sparas på vår databas är belopp inom olika kategorier uppdelade per vecka. Vi sparar alltså inte information om enskilda inköpsställen, belopp och tider. Läs mer om hur vi hanterar information i våra användarvillkor och vår integritetspolicy.

Är det säkert att använda Svalna?

Det är alltid förenat med viss risk att använda tjänster på nätet och vi på Svalna tar säkerhetsfrågor på största allvar. Vi har utvecklat en lösning för datahantering som innebär att vi inte sparar transaktionsdata när du loggar ut. Om du väljer att koppla din bank till Svalna loggar du säkert och enkelt in med Mobilt BankID på samma sätt som i din bank-app. All kommunikation mellan Svalna och din webbläsare är krypterad med SSL-kryptering. Servrarna är också certifierade enligt både ISO 27001 och PCI-DSS som är en säkerhetsstandard utvecklad av kortbolagen. Vår säkerhetsarkitektur är utvärderad av ett av Sveriges ledande konsultbolag inom IT-säkerhet och följer industristandardorganet OWASP:s riktlinjer. Läs mer om vår säkerhet.

Hur hanteras mina personuppgifter?

Vi sparar endast de data du själv matar in i tjänsten. Om du väljer att även låta oss koppla oss till din bank via BankID så sparas uppgifter om hur mycket du spenderat inom olika konsumtionskategorier. De data vi hämtar från din bank som används för att du ska kunna identifiera och kategorisera dina köp slängs så snart du loggar ut från tjänsten.

Vad går samarbetet med kommuner och andra organisationer ut på?

Svalna vill samarbeta med kommuner och organisationer jobbar som valt att arbeta aktivt med att förstå och hjälpa människor minska sin klimatpåverkan. Eftersom tjänsten är utvecklad tillsammans med Göteborgs Stad har vi tagit fram en lösning där sammanslagen (s.k. aggregerad) information sparas. Det är ingen risk för dig att bli identifierad men våra partners kan ändå lära sig mycket om hur de kan förbättra sitt arbete.

Hur används min data i forskning? Kan ni använda data om mig utan mitt aktiva godkännande?

Om du väljer att svara på en forskningsenkät kan du låta forskare få ta del av dina svar på olika frågor samt viss avidentifierad data över dina utsläpp, men aldrig information om enskilda inköp och var dessa skett. Vi samarbetar med forskare för att tillsammans lära oss mer kring hållbara konsumtionsmönster, hur de sprids och vad som faktiskt verkar underlätta för människor att leva med hållbart. Alla forskare som samarbetar med oss kommer också att vara tvungna att beskriva resultaten av forskningen för dig som deltagit och för andra Svalna-användare så att vi alla kan lära oss mer tillsammans. Många av er användare har livsstilar och strategier för att hålla era utsläpp låga och man kan säga att ni representerar framtiden och vi vill lära oss mer av er.

Kommer data att användas i kommersiella syften?

Nej. Vi samarbetar endast med organisationer eller universitet som på något sätt ansvarar för att hjälpa människor att leva mer hållbart.

Kan jag radera mitt konto och alla uppgifter?

Om du avslutar ditt konto hos oss kommer vi att radera alla dina uppgifter i vårt system. Inga konstigheter.

Hur kontaktar jag er om jag har fler frågor eller behöver teknisk support?  

Har du andra frågor är du välkommen att kontakta oss på info@svalna.se.

Vilka villkor gäller?

Ta en titt på våra användarvillkor och vår integritetspolicy.